Haber

Afad’ın 2021 Hatay İl Afet Riskini Azaltma Planı’nda İmar Barışının Etkilerinden Bahsedildi: “Binalar Tamamen Deprem…

MEHMET AKGÜN

AFAD ve Hatay Valiliği İl Afet ve Acil Durum Müdürlüğü tarafından 2021 yılında hazırlanan İl Afet Risk Azaltma Planı’nda (IRAP), “İmar barışı sonucu oturma izni alan binaların tam anlamıyla oturma izni alıp almadığının bilinmediğine” dikkat çekildi. depreme dayanıklılık şartlarını karşılar”. Raporda, “zemin etüdü laboratuvarlarının sayısının yetersizliği, kentsel dönüşüm çalışmalarında yer seçimi alanlarının sınırlı sayıda olması, yerleşim alanının genel olarak verimli tarım arazileri, ormanlar ve sanayi kuruluşları ile çevrili olması” ifadeleri yer aldı. Hatay için zayıf noktalar” Hatay’ın güçlü yanının “İlimizde deprem sonrası barınma alanlarının varlığı” tespitinde yer alması dikkat çekti.

Kahramanmaraş’ta 6 Şubat depremlerinde en çok hasar gören illerin ortasında yer alan Hatay için AFAD ve Hatay Valiliği İl Afet ve Acil Durum Müdürlüğü tarafından 2021 yılında hazırlanan İl Afet Risk Azaltma Planı’nda (IRAP) zayıf taraflar, Hatay’ın depreme karşı durumu tek tek sıralandı. göründü. IRAP raporunda Hatay’ın “zayıflıkları” şöyle sıralandı:

“YAPILANMADA DENETİM EKSİKLİĞİ ZAYIF YÖNLER OLARAK BELİRLENMİŞTİR”

-Sıvılaşma riski yüksek olan alüvyon zemin üzerinde yapılaşmanın bulunması ve kentsel dönüşümün parsel bazında yapılması,

– Bina stokunun yetersiz bilinmesi, vatandaşların zorunlu sarsıntı sigortasının (ZDS) olmaması, ruhsatsız binaların varlığı ve inşaatta denetim eksikliği,

– Yapı imalat dalında çalışan tüm çalışanların darbeye dayanıklı imalat elemanları konusunda eğitim alma zorunluluğu yoktur,

– Halkın kentsel dönüşüme katılma konusundaki isteksizliği,

-Binaların depreme dayanıklılık testleri ücrete tabi olup vatandaşın iradesine bırakılmıştır,

-İlimizde ulaşım master planı yok,

– İlimizin bazı yerlerinde niteliksiz yapılaşma ile korunan alan iç içe geçmiş durumda,

– İmar barışı sonucu oturma izni alınan binaların depreme dayanıklılık şartlarını tam olarak sağlayıp sağlamadığının bilinmemesi,

– Yetersiz sayıda zemin etüt laboratuvarı,

– Kentsel dönüşüm çalışmalarında yer seçimi alanlarının kısıtlanması,

-Yerleşim alanı çoğunlukla verimli tarım arazileri, ormanlar ve sanayi kuruluşları ile çevrilidir.

“İKİNCİL AFETLERE YOL AÇABİLECEK TESİSLERİN VARLIĞI TEHDİT OLARAK DEĞERLENDİRİLDİ”

– İlimizin tektonik yapısı ve aktif fay sınırlarının varlığı,

-İlimizde fay hattına yakın yapı stokunun olması,

– İlimizin bazı bölgelerinde YSS (yer altı suyu seviyesi) yüzeye yakın olup sıvılaşma riskini artırmaktadır,

-Sanayi bölgelerinin deprem açısından riskli bölgelerde yer alması,

-1998 yılından önce inşa edilmiş yapılar ve ekonomik ömrünü yitirmiş yapılar için yeterli analizlerin yapılmamış olması,

– Afete Maruz Kalmış Bölgede (EMB) yapılaşmaların olması ve bu yapıların yıkılmaması, ikincil afetlere neden olacak tesislerin varlığı tehdit olarak değerlendirilmektedir.

“2021 YILININ EĞİTİM YILI OLARAK DUYURULMASI FIRSAT OLARAK DEĞERLENDİRİLDİ”

Deprem Yönetmeliğinin varlığı, 9 Mart 2019 tarihinde açıklanan Temel ve Temel Etüdü Uygulama Temelleri Raporu formatının yayımlanması yerel yönetimler açısından değerli olup, raporda yer alan bilgilerin ve jeoteknik raporların detaylı analizinin yapılmasında yarar vardır, İlimizde teknik eleman yönünden güçlü bir ekibe sahip olan kurumlar arası işbirliği. Yapı kontrol şirketlerinin varlığı, yapı denetim şirketlerinin denetlenebilir hale getirilmesi, ilçe belediyelerinde imar planı çalışmalarının mikrobölgeleme çalışmaları kapsamında yürütülüyor olması ve 2021 yılının afet eğitim yılı ilan edilmesi fırsat olarak değerlendirildi. .

DEPREM SONRASI BARINAK VE UYARI SİSTEMİ “KUVVETLİ YÖN” OLDU

Raporda yer alan tespitlerde “güçlü yönlerimize” atıfta bulunularak şu ifadelere yer verildi:

SWOT analizinde; Beyin Sarsıntısı Tehlike Haritası günceldir,

Hatay Büyükşehir Belediyesi tarafından İmar Planlarında yapılan Mikrobölgeleme haritaları, ilimizdeki üniversiteler (HMKU ve ISTE) ve bilimsel çalışma yapan diğer üniversiteler dikkate alınarak Hatay İli Bütünleşik Afet Tehlike Haritalarının hazırlanması,

– Toplumun çeşitli kesimlerinde temel afet bilinçlendirme ve bilinçlendirme eğitimlerinin verilmesi,

-AFAD gönüllü sisteminin varlığı,

-İlimizdeki toplanma alanlarının belirlenmesi ve haritalarının oluşturulması,

İlimizde TMMOB şube ve temsilciliklerinin bulunması, ilimiz genelinde 40 adet sarsıcı gözlem istasyonunun bulunması,

İlimizde Uyarı İKAS sisteminin kurulması, İskenderun OSB İş Sürekliliği planının hazırlanması,

-İlimizde deprem sonrası barınma alanlarının varlığı,

-Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Mekansal Planlama Genel Müdürlüğü, Mekansal Planlarda Esas Alınacak Önleme Tedbirleri ve Risk Azaltma Kriterlerinin Geliştirilmesi projesi kapsamında Hatay’ın pilot il olarak seçilmesi,

-Kurumların alt yapı çalışmalarında kurumların ortasında uyumlaştırma biriminin bulunması ve MTA Türkiye Canlı Fay Haritasının bulunması güçlü yönlerimiz olarak belirlenmiştir.”

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu